BLOG INI BUKAN DIARI HARIAN .. HANYA SHARE DARI YANG LAIN .. DAN SAYA POST DI BLOG INI .. TIADA KENA MENGENA DENGAN YANG MATI ATAUPUN YANG MATI .. ADA KENA MENGENA DENGAN YANG HIDUP .. *MINTA MAAF JIKA ADA ISI2 DALAM BLOG INI YANG SAYA COPY DARI BLOG TUAN/PUAN .. MINTA DI HALALKAN .. SAMA2 KITA MELAKUKAN KEBAIKAN DAN MENCARI JALAN YANG LURUS YAKNI JALAN YANG DIREDHAI OLEH ALLAH SWT*

Saturday 19 October 2013

Ukhwah itu indah kerana Allah =)

                                 بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ اارَّحِيم


    UKHWAH di bawah bumbung agama adalah kurniaan Allah SWT kepada setiap individu Muslim tanpa mengira pangkat dan darjat. Kemanisannya hanya dapat dirasai oleh orang yang ikhlas melengkapkan kehidupan sesama manusia setelah menyempurnakan tanggungjawab yang wajib ditunaikan terhadap Allah SWT. 

    Hari ini, jalinan ukhwah menjadi semakin mudah dengan adanya pelbagai medium untuk meneguhkan ikatan silaturrahim. Malah, hubungan yang jauh boleh didekatkan dengan kemudahan teknologi yang boleh dimanfaatkan untuk tujuan tersebut. Ia memudahkan kita membina hubungan persahabatan serta meneguhkannya dengan sifat belas kasihan, saling membantu dan prihatin terhadap keperluan teman. Tanpa memerlukan masa yang panjang dan modal yang banyak, kita boleh bertanya khabar dan tahu perkembangan taulan yang jauh hanya dengan hujung jari. Malah, hubungan yang jauh boleh didekatkan dengan kemudahan teknologi yang boleh dimanfaatkan untuk tujuan tersebut.


    Lebih daripada itu, ukhwah adalah tunjang kepada kekuatan ummah sekiranya ia berasaskan takwa dan berlandaskan syariat malah silaturrahim menjauhkan manusia daripada hasad dengki dan fitnah. Ukhwah juga boleh menguatkan hubungan dengan Allah SWT kerana ukhwah boleh menjadikan akhlak manusia lebih baik daripada sebelumnya. Tetapi sekiranya ukhwah menjadi taruhan demi melampiaskan nafsu jahat, ukhwah bukan merenggangkan hubungan dengan Allah tetapi juga memisahkan kasih sayang sesama manusia.

Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: “Bahawa seorang Muslim itu menjadi saudara seorang Muslim lainnya, kerana itu tidak diperbolehkan seorang Muslim itu menganiaya saudara Muslim yang lainnya. Juga tidak boleh seorang Muslim itu menghina saudara Muslim lainnya. Dan barang siapa memberikan pertolongan yakni memenuhi hajat keperluan saudaranya, maka Allah pun memenuhi dan menyelesaikan segala keperluan hajatnya dan barangsiapa yang memberikan kemudahan atau memberikan kelapangan bagi kesusahan seorang Muslim, nescaya Allah melapangkan kesusahannya di hari Kiamat.” 




     Perintah membina silaturrahim adalah bertujuan untuk melancarkan urusan kehidupan manusia kerana manusia tidak boleh hidup sendirian, sebaliknya saling bergantungan dan melengkapkan keperluan masing-masing. Sebab itulah Rasulullah SAW bersabda yang mafhumnya: “Orang mukmin terhadap orang mukmin yang lainnya, tidak ubah bagaikan sebuah bangunan yang bahagian-bahagian menguatkan satu sama lain.” 


      Ukhwah kerana agama tidak mengenal bangsa dan keturunan. Ia juga tidak terbatas kepada hubungan kerabat semata. Firman Allah SWT dalam Surah al-Hujurat, ayat 13 bermaksud: “Wahai umat manusia! Sesungguhnya Kami telah menciptakan kamu dari lelaki dan perempuan, dan Kami telah jadikan kamu berbagai bangsa dan bersuku puak supaya kamu berkenal-kenalan dan beramah mesra antara satu sama lain. Sesungguhnya semulia-mulia kamu di sisi Allah ialah orang yang lebih taqwanya di antara kamu, bukan yang lebih keturunan atau bangsanya. Sesungguhnya Allah lebih Mengetahui lagi Maha Mendalam pengetahuannya akan keadaan dan amalan kamu.”

    Justeru, tidak salah membina ukhwah dengan sesiapa, semata-mata untuk memperteguhkan hubungan dengan Yang Maha Mencipta. Pilihlah sahabat yang mengingatkan kita sewaktu lupa, menjauhkan kita dari leka serta mengikat kita pada tali-Nya, kerana itulah hikmah bersaudara.

Menjaga ukhwah dituntut Islam sehingga rasa sayang pada saudara mampu menyempurnakan iman kita. Rasulullah SAW menjamin bahawa sesiapa yang mempunyai sahabat tanpa kepentingan melainkan Allah semata-mata, maka dia akan mengecapi kemanisan iman.

Ukhwah kita akan selalu diuji, untuk melihat dan memuhasabah, cukup ikhlaskah persahabatan yang kita jalinkan selama ini ? 



Ukhwah yang terbina antara kita biarlah seperti seutas TASBIH.. ada awal tiada penghujungnya, dicipta untuk mengingatiNya, dibahagi untuk mencintaiNya dan diratib demi redhaNya”.

No comments:

Post a Comment